vitorla
ernyő
sárkány
ballon
ul
motoros

Siklóernyős hőskor

Nagy Zoltán cikkei a siklóernyőzés kezdeteiről:

Őspéldányok:

Első ernyőm

Ez volt az első saját kezűleg varrt ernyőm,
nem is bírt repülni, mert olyan dög nehéz anyagból készült.:-)
(1987)

Lelkes kisérletező

Egy másik lelkes kísérletező,
Katona Péter összevarrt két RL-10 ejtőernyőt.(1990)
...Ne aggódjatok hogy hova fog leszállni, a pálya végén balra lehet fordulni:-).

Bádogernyő

A bádogernyő Zsédely Lászlóval

 

Ez már repül:

Ezt az ernyőt egy Genair nemtudom hanyas, -510, vagy 310-es- siklóernyőről másoltam 1988 ban, Bocsák Béla jóvoltából, aki az eredeti példány tulajdonosa volt, és az akkor MMRK-nak (Műegyetemi és Mezőgazdasági Repülők Klubja, most MSE) támogatásával. (A repülőklub adott pénzt anyagra, és helyet kiszabni, és megvarrni az ernyőt!!!!!!!!!!!:))))). És még repülhettem is vele, ha mertem, miután készen volt:-). Az ernyő nem sikerült annyira jól, mint az eredeti, de nagyon használható volt az addigihoz képest. Később növeltem a felületét két cellával, ami sokat segített rajta. A legjobb akkor lett, mikor a beömlőnyílások is alulra kerültek, bevontam őket hálóval, és a zsinórzat is négysorossá alakult. Így már meg voltam elégedve a repülésével, de azt az érzést mint az eredeti, soha nem tudta visszaadni:(.
Most a közlekedési múzemban tölti nyögdíjas éveit a szerkezet:-)

Genair

A Genair újszülőtt, de legalább is két hónaposnál nem idősebb korában.
Milyen szép tiszta fehér volt!

Első start szársomlyó

Az elsö magas start 1989 május elsején
a Szársomlyóról.

*  *  *  *

Két cellával bővebben már jobban repült.

Sárkány adatok :)

Még papírja is volt...

Papírjai

...De valaki egyszer kölcsönkérte az ernyőt, és a papírjait széthagyta valahol.
Csak ennyi maradt virtuálisan, amit itt látni... :-(

Újlaki

Reppenés az Újlaki-hegyről nézve (1990). Ekkor még megvolt a birkaakol
a Vöröskővár aljában, és nem volt annyi (semennyi:) csipkebokor sem,
nem úgy mint mostanság.

Widing

Kovács István (Widing) Donovaly-n a Genair-rel. Itt már
átalakított formájában látható az ernyő.

Ez is repül:

És itt van a fő művem 1991-ből. Vettem bátorságot, és rajzoltam egy szép ernyőt. Ha szép, akkor jól is repül jelszóval meg is varrtam. És tényleg így volt, sokkal könnyebb volt rávenni a repülésre mint a Genairt. Vagyishogy szinte egyáltalán nem kellett állitani rajta, (a B soron azt hiszem rövidíteni kellett) és már készen is volt:) Ez a sárga a második példány ebből az ernyőből, a Tirgincnek -Tiboldi András- varrtam. Elnevezte Mézgyüjtönek, persze külföldiül, Honeybee lett a neve. Ez egy amúgy is nevezetes példánya a siklóernyőknek, mert ezzel repültek először távot a HHH-ról. Farkashegyre. Bár ez nem az ernyő érdeme, a Tirginc a WC ajtóval is megcsinálta volna ugyanezt...(Jaa!! És varió nélkül:) Meg még három óra felettit is ő repült elsőnek az Újlakin.

Tirginc 1

Tirginc egy.

Tirginc 2

Tirginc kettő.

Tirginc 3

Tirginc három.

Szép fehér Tirginc

Ilyen szép fehér volt ő is új korába!

Szél hiány

Fújjon már egy kis szél!

9 fa Trignic

Itt is Tirginc...azt hiszem.

Tirgnic rózsa

Visszafelé ezt is cipelni kellett.

Óbuda első siklóernyője:

Dr Bocsák Béla starthoz készül.

Dr Bocsák Béla starthoz készül.
Valószínűleg ez volt az első repülés Óbudáról, siklóernyővel.
(Hármashatár-hegy 1990)

Kis lépés...

"Kis lépés az emberiségnek..:)"

Egy ugrás

...Egy ugrás Bélának...

Bull Ball

...És már hasítja is a levegőt a Bull Ball.

Bull Ball

A képeket Pásztor Ottó készítette.

Meg kell még említeni az elsők között Végh Istvánt (Kódis) aki igazán a legeslegeslegelső volt, aki siklóernyővel repült a hármshatáhegyi reptéren. Az Újlaki-hegyről repült egy Takácsy Gézától kölcsönkapott Saleva típusú siklóernyővel, 1987 januárjában(?) A dátumban nem vagyok biztos, de a legeslegeslegelsőségben igen. Ez a Saleva még olyan kocka alakú mint a paplanernyők, a siklószáma se nagyon lehetett háromnál több, de elég könnyű anyagból volt ahhoz, hogy meg lehessen próbálni vele a startot onnan (mint utólag kiderült:-). Kódis többet érdemelne, mint egy ekkora csík itt a végén, már csak a lelkesedése miatt is... Sajnos később meghalt siklóernyős balesetben és teljesen eltűnt az emlékek sűlyesztőjében:(.

 

Eredeti cikkek forrása:  http://www.friweb.hu/bogancskutya/

Szerző: Nagy Zoltán